תזונה ושיער: אילו מזונות מטיבים כדאי לאכול בשבי לשמור על שיער בריא?

התקרחות ונשירת שיער מוגברת היא עניין נפוץ שמליוני גברים ונשים מתמודדים איתו ברחבי העולם. והאמת, הגורמים לה הם רבים: מערכת חיסון מוחלשת, גנטיקה, לחץ, מחלות, וכו׳…

דבר אחד יכול לסייע, למנוע או לתחזק בריאות וחוזק בשיער, וזוהי כמובן התזונה!

המשוואה ברורה. לתפריט התזונתי יש השפעה גדולה על תפקוד כל הסיסטמה הגופנית שלנו, ומכאן גם לשיער! 

אז אילו מזונות תורמים למערכת חיסונית חזקה ושיער בריא? 

אחת מהשיטות המהירות והיעילות ביותר להתחיל לאכול בריא יותר היא להתמקד במאזן הבסיסיות והחומציות של המאכלים שאתם מכניסים לגופכם.

כמו לכל יצור חי אחר, גם לגוף האנושי יש רמת חומציות (PH) אופטימלית שעוזרת לו לתפקד בצורה מיטיבה. אצלנו, בני אדם רמת החומציות הרצויה עומדת על 7.4. אבל כשרמת החומציות מתחילה לאבד יציבות, זה מתכון קלאסי לצרות במערכות הגוף. אחד מהגורמים שיכולים להוציא את ה-PH מאיזון זה תזונה מודרנית תעשייתית וטיפוסית.

וזה מדוע? כי בתפריט הטיופסי הקלאסי יש רמת חומציות גבוהה מידי! מלא בשר אדום, המון מוצרי חלב, פחמימות פשוטות: דגנים מעובדים וסוכר לבן, ומשקאות חריפים. כל מה שאנחנו רגילים ואוהבים!

כשכל אלה נכנסים למערכת ללא איזון או פיקח, יש פוטנציאל לבלאגן ברמת חומציות, בעיקר למי שנוטה לסבול מרגישות בעניין. ואחת מהתופעות של חוסר איזון ברמת החומציות הוא שיער חלש ושביר, עד כדי הקרחה.

אז מה כדאי לעשות בכדי למנוע את הנזקים האפשריים?

  • אכילה של פירות וירקות לאיזון יחס הנתרן-אשלגן בגופכם. מצוין לעצמות ולצמצום דלדול שרירים, ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה ושבץ מוחי.
  • הקפדה על תזונה בסיסית תוביל לעלייה בכמויות הורמוני הגדילה בגוף, מה שיתבטא בשיפור תפקוד מערכת כלי הדם והלב, הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות.
  • השפעה חיובית של צריכת מאכלים בסיסיים היא ריכוז גבוה יותר של מגנזיום בתוך התאים. המינרל החשוב נדרש לתפקוד התקין של אנזימים רבים בגופנו. בנוסף לכך, המגנזיום ממריץ את פעילותו של ויטמין D ומשפר את קליטתו בגוף. כך תוכלו ליהנות מהערך המוסף של היתרונות הבריאותיים של ויטמין חיוני זה עבור בלוטות ההפרשה החיצונית והפנימית.
  • סביבה בסיסית של הגוף עוזרת לעורר חלקיקים שנלחמים בהתחלקות לא תקינה של התאים ומפחיתים את הסיכון לגידולים סרטניים. סוכנים אלה מצריכים רמת PH גבוהה יותר על מנת לתפקד כנדרש.

איזון מלא במערכות חילוף החומרים והאנזימים הוא הכרחי לפעילות תקינה של הגוף, כולל תפקודים "לא חיוניים" כמו צמיחת השיער.

מעבר לכך, תזונה בסיסית יכולה להשפיע בצורה הרבה יותר ישירה על צמיחת השיער.

תזונה שאינה מתאימה, יכולה גם לדכא את האנזים 5-אלפא רדוקטאז ולהגביל את פעילותו. זהו אנזים שמשחק תפקיד מכריע בייצור ה-DHT (גורם מכריע להתפתחות הקרחה ), ולכן אנחנו רוצים לשמור על רמתו גבוהה. 

חלבון? כן והרבה!

חשוב לא לעשות דיאטה קיצונית, ואם אתם אוכלים בשר – כדאי להכניס בשר לתפריט, ובעיקר דגים – שמלאים בויטמינים ובחלבונים. דג שמפוצץ בחלבון: טונה. אם אתם צמחוניים או טבעוניים, כדאי מאוד שתכניסו אקסטרות של חלבון בתפריט שלכם. טיפ: ניתן למצוא הרבה חלבון בקינואה, וגם בקוטג׳. 

למה לא אוכל מהיר?

אוכל מעובד שמגיע בשקית וישר למיקרוגל הוא אחד מההרגלים המערביים הנפוצים ביותר. הוא לפעמים גם די טעים וחוסך זמן, רק מה – שהוא בקושי מכיל סיבים תזונתיים. תהליך העיבוד התעשייתי מרוקן את החלקים המזינים והחשובים ביותר של דגנים וזרעים רבים – הקליפה החיצונית.

לעומת זאת לתזונה עשירה בסיבים יש כמה יתרונות בריאותיים. אחד מהם הוא לשמור על מערכת עיכול טובה ותפקודית, שתורמת גם למזעור והאטה  התקרחות גברית טיפוסית. אז כמובן, שלהתקרחות יש המון סיבות שתזונה היא רק אחת מהן: מערכת חיסון מוחלשת, גנטיקה, טראומה, לחץ, טיפול תרופתי, וכדומה. אבל תזונה היא הבסיס היומיומי שאנחנו יכולים לשפר בשביל ליצור תרופת מנע, ולפעמים גם להביא לשיפור של ממש. חוץ מזה, אכילה בריאה – תורמת גם לרוגע הנפשי, וכמו שאתם מנחשים, לחץ ונשירת שיער הן חברות מאוד טובות!

מעוניינים לטפל בהקרחה? חייבים לעשות זאת עם מומחים. ד״ר אלכס גינזבורג, רופא בכיר בתחום בשדה העולמי נמצא כאן בשבילכם.  ליצירת קשר >> 1-700-700-210