השתלת שיער בטורקיה – הבעיות שלא הכרתם

השתלת שיער בטורקיה הפכה למונח פופלארי בישראל ולא בכדי. טורקיה ידועה כיעד תיירותי פופולרי בקרב ישראלים רבים, למרות שבתקופה האחרונה בעקבות שפל ביחסים עם ישראל, מעטים יוצאים לחופשות במדינה. במקביל, טורקיה הפכה בשנים האחרונות למעצמה מובילה בתחום השתלות השיער, בעיקר לגברים מכל העולם, ביניהם ניתן למצוא גם לא מעט ישראלים.

בשנתיים האחרונות, למרות התבטאויות בוטות מצד נשיא טורקיה ארדואן ובכירי הממשל, וחרף סכנת הטרור המוחשית ואזהרות המטה לביטחון לאומי, ישראלים בוחרים לעבור השתלת שיער בטורקיה בגלל המחיר הזול והאטרקטיבי בהשוואה לעלויות הטיפול בארץ. יש בטורקיה כ-340 מרפאות להשתלת שיער. המציעות טיפולים לגברים מכל העולם, גם לישראלים. לא מעט גברים ישראלים מאמצים בחום את טרנד ההשתלות בטורקיה בגלל המחיר הזול והפתרון הנוח שנמצא במרחק של טיסה קצרה מהארץ.

אז מהו התהליך של ניתוח להשתלת שיער?

תהליך השתלת שיער הוא הליך וטיפול כירורגי לכל דבר ועניין, את הטיפול מבצעים בהרדמה מקומית. יש שתי טכניקות חדישות להשתלות שיער – שיטת FUE ושיטת FUT. בתהליך השתלת השיער נהוג להעביר זקיקי שיער, לרוב מהחלק האחורי של הקרקפת, לאזור הדליל משיער. זקיקי השיער צומחים באופן טבעי לחלוטין במקום החדש בו הושתלו.

חשוב לציין כי תחום זה מורכב ומחייב מקצועיות, ניסיון וידע רב, רק רופא מקצועי ומנוסה בעיקר רופא עור או כירורג פלסטי יכול להתאים את שיטת ההשתלה הראויה והתאימה ביותר למצבו של המטופל. את השיטה קובעים על פי מאפייני המטופל, לרבות גיל, סוג וגוון השיער, צפיפות שיער הראש וסוג ההתקרחות או הבעיה ממנה המטופל סובל. הטיפול מתאים לנשים ולגברים כאחד, הגיל המינימלי לטיפול הוא 25, עם זאת, לנשים הסובלות מתופעת נשירת שיער כדאי לעבור טיפולים מקדימים לפני ההשתלה, למשל טיפול תרופתי, לאחר אבחון מדויק של הבעיה ממנה האישה סובלת.

בשיטת FUE מוציאים את זקיקי השיער המיועדים להשתלה באמצעות מחט ייעודית, את השתלים מוציאים אחד אחד בזהירות כדי לוודא את שלמותם של זקיקי השיער. זו טכניקה יחסית חדשה הקיימת כ-15 שנה, בממוצע ניתן להוציא כ-3,000 שתלים ביום אחד, בהתאם למיומנות הרופא והציוד הנמצא ברשותו. את זקיקי השיער מהאזור התורם מניחים בנוזל מיוחד עד סיום הוצאת השתילים, ולאחר מכן משתילים אותם באזור הדליל והמתקרח.

בשיטת FUT מסירים רצועת עור יחד עם זקיקי השיער, זו טכניקה ותיקה וקלאסית בתחום השתלות השיער. ברוב המקרים לוקחים את רצועת העור מהחלק האחורי של הקרקפת, תופרים את הפתח באזור התורם, ובמעבדה מפרידים את השתילים מהעור, ולבסוף משתילים אותם באזור המתקרח.

השתלת שיער בישראל אינה זולה, לכן ישנם ישראלים המחפשים פתרונות מוזלים מעבר לים, בעיקר בטורקיה שהפכה למעצמה בתחום.

השתלת שיער בטורקיה – לא תמיד יותר זול

בשנים האחרונות החלה טורקיה לשווק את עצמה בכל העולם כמעצמה מובילה בתחום השתלות השיער. במדינה כ-340 מרפאות המציעות טיפול להשתלת שיער, ולנוכח התחרות הגבוהה במדינה המחירים הוזלו ונחשבים לאטרקטיביים עוד יותר עבור ישראלים ועבור גברים רבים משאר מדינות העולם.

עם זאת, אליה וקוץ בה, מאחר והתחרות הגדולה בין המרפאות בטורקיה הובילה להעסקת כוח אדם לא מיומן, ברוב המקרים בטורקיה ההשתלה אינה מבוצעת על ידי רופא מקצועי ומנוסה. חשוב לזכור כי השתלה מקצועית אורכת כ-10 שעות, ומרפאות בטורקיה מתגאות בכך שהן מבצעות 5-7 השתלות ביום, כלומר לא הרופא מבצע את הטיפול אלא טכנאים ללא כל ידע רפואי מוכח. כמו כן, במרפאות רבות להשתלת שיער בטורקיה לא מעסיקים רופא אלא רק טכנאים העוברים הכשרה בסיסית, ללא כל דרישות רפואיות, וזאת כדי לצמצם ולהוזיל עלויות ולהציע טיפולים במחירים אטרקטיביים לגברים המגיעים מחוץ למדינה.

למעשה, המרפאות בטורקיה מפנות את עיקר מאמצי השיווק שלהם לגברים ממדינות המערב וממדינות מתפתחות, הסיבה המרכזית לכך היא שקהל לקוחות לא מקומי יתקשה לחזור למרפאה במידה ומתעוררות בעיות לאחר הטיפול. כך הסיכון לתלונות או לפעולה נגד המרפאה הוא נמוך ביותר, בעיקר בגלל המרחק הרב, אך גם בגלל שהשלטון הטורקי מעלים עין ובעיקר מעוניין בהכנסה מהתיירים המגיעים לטיפול. בספרד ובאיטליה הופיעו לאחרונה מאמרים על נזקים ותופעות לוואי שנגרמו בהשתלות שיער בטורקיה.

תוכלו לקרוא כאן בהרחבה על המחירים של השתלות שיער

4 בעיות עיקריות בטיפולי השתלת שיער בטורקיה

ישנן 4 בעיות עיקריות בטיפולי השתלת שיער בטורקיה:
בדיקה מקדמית – המרפאות בטורקיה דורשות מהמטופל לשלוח תמונה ועל סמך הצילום הן מתכננות את ההשתלה, בישראל המטופל חייב לעבור בדיקה ידנית על ידי רופא מומחה להשתלות שיער ומחלות עור, לכן תוצאות הטיפול טובות בהרבה. רק רופא מומחה המבצע בדיקה אישית לפני טיפול ההשתלה יכול לקבוע האם המטופל מתאים להשתלת שיער, היכן לסמן את קו השיער החדש, והוא מתכנן במקצועיות את תהליך ההשתלה כדי להבטיח תוצאות מרשימות ומשביעות רצון. בטורקיה כל מי שמעוניין מתאים מבחינתם להשתלה.

מעקב אחרי טיפול – כאשר עוברים השתלות שיער בטורקיה אין ביקורת לאחר הטיפול, ולמעשה גם אין כתובת שניתן לחזור אליה בכל בעיה. בישראל המטופל זוכה לשירות טוב ומקצועי יותר, הוא יכול לפנות למרפאה בכל שאלה, בקשה או בעיה, ולקבל פתרון מקצועי ומהיר.

סכנת זיהומים – מרפאות השתלת שיער בישראל נמצאות תחת פיקוח קפדני, ואנשי המקצוע המנוסים מקפידים על הליך כירורגי ברמה גבוהה, סטריליזציה של המכשירים והציוד, ניקיון וטיפולים למניעת זיהומים. ישנן מרפאות בטורקיה הפועלות ללא כל היתר ופיקוח, לכן קיימת סכנה מוחשית לזיהומים, כמו גם לטיפול לא מקצועי.

בעיית פיקוח – בטורקיה אין פיקוח של משרד הבריאות לגבי FUE היות וטיפול זה אינו נחשב כטיפול כירורגי ולכן כל אחד יכול לפתוח מרפאה ולבצע בה השתלת FUE. המרפאות הללו מקבלות רק מטופלים מחו"ל כי למרפאה בטורקיה יודעים שלא יחזרו אם התוצאה לא תהיה טובה ולא יעשו את כל הדרך חזרה בשביל להתלונן.
כאשר המטופל מגיע למרפאה בטורקיה אין לו דרך חזרה – במידה וההשתלה מצליחה הכל טוב אך במקרים רבים ההשתלה נכשלת היות והשיער אינו צומח, נגרם נזק באזור התורם או באזור המושתל והמצב הינו בלתי הפיך. במקרים כאלה למטופל שעושה השתלה בטורקיה אין ביטוח, אין למי להתלונן והנזק הינו תמידי ובלתי ניתן לריפוי.

לסיכום

השתלות שיער בטורקיה או בארץ מחייבות אתכם לערוך סקר שוק, לבצע תחקיר אודות הרופא והמרפאה, לברר איזה ציוד מקצועי ומהן השיטות שהמרפאה מתמחה בהן. יש להימנע מהצעה מפוקפקת או זולה מדי. ההמלצה של אנשי המקצוע בתחום השתלות השיער היא לא לקחת סיכונים מיותרים ולא ללכת שבי אחרי מחיר זול, כמו ההצעות של המרפאות בטורקיה, אלא לעבור את ההליך במרפאה מקומית ומובילה, כך יש כתובת אליה ניתן לחזור ומענה רפואי לכל בעיה. הרבה פעמים הזול יוצא יקר.

האם עדיפה השתלת שיער בישראל או בטורקיה?

לישראל אין יתרון מיוחד כמדינה על פני טורקיה בתחום השתלות השיער. היתרון נובע מרגולציה קפדנית יותר של הרשויות על התחום ומהעובדה שיש למי לבוא בתלונות לצורך אחריות ותיקונים.
לכן, השתלת שיער אצל מומחה ישראלי מבטיחה את התוצאה הטובה ביותר.

מה הבעיות העיקריות בהשתלה בטורקיה?

ישנן בעיות רבות בהשתלות שיער בטורקיה וביניהן:
המרפאות בטורקיה לא מבצעות בדיקה מקדמית אלא מסתפקות במשלוח תמונה מצד הלקוח. ללא תכנון מוקדם ומקצועי, התוצאות יהיו גרועות בהרבה והדבר יבלוט לעין.
כמו כן, היות וההשתלה מתבצעת במדינה זרה, אין מעקב וביקורת חוץ מהטיפול הראשוני, אין למי להפנות שאלות ולא ניתן לקבל פתרונות יעילים לבעיות שצצות. בנוסף, קיימת סכנה גבוהה של זיהומים שכן בניגוד לאנשי המקצוע המנוסים בארץ, לא כל המרפאות בטורקיה מקפידות על הליך כירורגי ברמה גבוהה, סטרליזציה של המכשור ולא מחזיקות בידע המתאים לשמירה על הגיינה ולמניעת זיהומים. בעיה נוספת היא היעדר הפיקוח, בעיקר על השתלות FUE שלא נחשבות להליך כירורגי בטורקיה.

האם השתלת שיער בטורקיה באמת זולה יותר?

ישנו טווח רחב של מחירים להשתלות שיער. הטווח מושפע בין השאר מכמות זקיקי השיער, מורכבות הטיפול והמקצועיות של המרפאה. כמו כן יש לקחת בחשבון עלויות נלוות כמו עלות השהות. הבעיה העיקרית בהשוואת מחירי השתלות השיער בטורקיה מול הצעת מחיר של מרפאה ישראלית היא שלעתים מה שנראה זול עולה ביוקר. פרוצדורה לא מקצועית תצריך סבב תיקונים יקר אצל מומחה ישראלי ועלולה להביא לתוצאות אסטתיות ובריאותיות בלתי הפיכות. כמו כן, לעתים קרובות נערכת השוואת מחירים של סוגים שונים של השתלת שיער דבר שהוא בבחינת השוואת תפוחים לאגסים.