האם השתלת שיער היא פתרון תמידי ולמה התשובה תלויה בכם.

תופעת ההתקרחות היא תופעה המטרידה גברים וגם נשים. התקרחות היא הסיבה העיקרית מדוע נשים וגברים פונים להשתלת שיער. אך זוהי אינה הסיבה היחידה, כיום אנו רואים גם עלייה בפופולריות של טיפולים אחרים כמו השתלת זקן והשתלת גבות ולאו דווקא טיפולים העונים על איבוד שיער בראש. אבל בכל סוג של השתלת שיער נשאלת השאלה האם מדובר בפתרון תמידי או שמדובר בפתרון זמני ותוך כמה חודשים השיער יחזור למצבו הקודם . 

האמת שהשאלה הזו חשובה מאוד. אתם שוקלים לפתוח בהליך רפואי מורכב. הליך השתלת שיער הוא הליך ממושך המתבצע על ידי רופאים ודורש זמן החלמה ארוך עד להשגת התוצאות הרצויות. זהו גם עשוי להיות הליך יקר ומובן מאליו מדוע אתם רוצים להיות בטוחים שאכן תקבלו את התוצאות שלהן אתן מצפים. אתרי האינטרנט מציפים אותנו בתמונות של מושתלי שיער, תמונות לפני ואחרי. אתם בוודאי יודעים למה אני מתכוון. התמונות הללו בהחלט מראות לנו כי ניתן להשיג תוצאות טובות. התמונות אמתיות והן מראות לנו את תופעות ההקרחה לפני הטיפול וכיצד השיער גדל אחרי כמה חודשים מסיום הטיפול. אבל בלב שלכם מכרסם הספק, כיצד נראה השיער של המטופל שנה, שנתיים או שלוש אחרי? האם בסופו של דבר השיער יחזור לקדמותו או שהתוצאות הללו יחזיקו מעמד. 

הכל תלוי במושתל 

אם חשבתם שאנחנו הולכים לתת לכם תשובה בסגנון ”תראו… תשמעו… זה תלוי….“, ממש לא. אנחנו יכולים להגיד לכם שטיפול מוצלח מחזיק מעמד למשך שנים רבות ואינכם צפויים לאבד את השערות המושתלות. אך באחריותכם לוודא שהטיפול יבוצע באמצעות מי שהוסמך לכך ובאמצעות מי שיש לו את הניסיון. משרד הבריאות מתייחס אל הנושא מאוד ברצינות ורק רופאים מורשים לבצע את ההליך הזה, והכול חייב להתבצע בהתאם לתקנות משרד הבחירות. אנו גם רוצים להאמין שלא קיימות בארץ קליניקות שאינן מקפידות על הדברים הללו. באחריותכם לבדוק את הרקע והניסיון של כל מקום המציע שירותים שכאלו. 

בארץ אנו יודעים שישנו פיקוח קפדני לגבי כל נושא השתלת השיער, אך איננו יודעים מה קורה בחוץ לארץ. בשנים האחרונות ישנו הרבה ביקוש להשתלות שיער בחו“ל ואנו יודעים בוודאות שהפיקוח בחו“ל אינו זהה לפיקוח בארץ. למשל בתורכיה, אחד היעדים המבוקשים בתחום, בכלל לא צריך להיות רופא על מנת לבצע השתלת שיער. דבר הנשמע שערורייתי אבל זו המציאות. לא ידוע לנו מה המצב בכל מדינה ומדינה, אך אנו יודעים בוודאות שהפופולריות של טיפולי השתלות שיער בחו“ל נובעת משיקולי מחיר ולא שיקולי איכות. 

חשוב שנהיה אחראיים ונבחר נכון היכן ואצל מי אנו מבצעים טיפולים שכאלו. לצערנו הרב טיפולים לא מקצועיים במקומות מפוקפקים יכולים להוציא שם רע להליך רפואי אשר עוזר לכל כך הרבה נשים וגברים. קחו אחריות – אם אתם רוצים תוצאות אשר מחזיקות מעמד, התחילו מבחינה נכונה של המקום בו אתם מקבלים את הטיפול. 

נשירת שיער לאחר ההשתלה

השתלת שיער מקצועית מחזיקה מעמד, אך שימו לב שבמסגרת ההליך וחודשי ההתאקלמות קיימת נשירת שיער וזהו חלק טבעי מההליך. לאחר כשלושה שבועות השערות המושתלות צפויות לנשור. בהנחה שזקיקי השערה נקלטו השיער אמור להתחיל לצמוח לאחר כשלושה חודשים. 

בעיה אחרת יכולה להיות נשירת שיער חמורה אשר נגרמת כתוצאה מהטראומה לקרקפת. אם ביצעתם הליך מקצועי והכול נמצא תחת מעקב רפואי, אין להתרגש מנשירת שיער זו. אך אם ביצעתם את ההשתלה במקום מפוקפק אתם עשויים לחוות נשירת שיער קטסטרופלית ונזק בלתי הפיך. 

לא כל אדם מתאים להשתלת שיער. ישנם מקרים שבהם הרופא יכול להגיד מראש שאין טעם אפילו לנסות מכיוון שהסיכון גדול מידי. מצד שני מכיוון, שאתם משלמים גם במקרה של כישלון הטיפול, ישנן קלינקות אשר יבצעו את ההשתלה בכל מקרה. חשוב לבחור במקום המכבד את עצמו ובודק את סיכויי קליטת ההשתלה בטרם הטיפול. אני בגינזבורג שומרים על אחוזי הצלחה גבוהים – בטרם אנו מבצעים את הטיפול אנו מאבחנים את מצב הקרקפת ובודקים את סיכוי הצלחת הטיפול. במידה ואנו מזהים כי סיכויי ההצלחה נמוכים איננו ממליצים על הטיפול. 

שמירה על הקרקפת 

לאחר טיפול השתלת שיער הקרקפת נמצאת במצב רגיש. זוהי התקופה שבו השתלים צריכים להיקלט ועלינו להעניק להם את התנאים האופטימליים. הרופא המטפל מעניק תדרוך אישי עם כל כללי העשה ואל תעשה. על המטופל לגלות אחריות אישית ולהקפיד לשמור על ההוראות. למשל אסור להיחשף לשמש ויש להימנע מפעולות היכולות לגרום לחבטות באזור המושתל. אי הקפדה על הוראות הטיפול תפגע בהצלחתו. אם השקעתם בהשתלת שיער, חשוב שתעשו את המאמץ הנוסף על מנת להבטיח את קליטת השתלים. 

לסיכום, השתלת שיער נחשבת לפתרון תמידי. לאחר תקופת ההתאוששות אשר עשויה להימשך עד שנה, זקיקי השערות שנקלטו יתחילו להצמיח שערות. לשערות ישנו מחזור חיים טבעי, לפעמים הן נושרות ולאחר מכן צומחות חדשות – זהו מחזור החיים התקין של השערה. במהלך השנים, עם השינויים הורמונליים של הגוף יתכן שתפחת צמיחת השיער. אך השתלת שיער היא פתרון לשנים ארוכות. חשוב לציין כי שיטות השתלת השיער המתקדמות שעומדות לרשותנו היום הן אינן השיטות בהן השתמשנו לפני 15-20 שנה. הטכנולוגיות השתפרו ואחוזי ההצלחה של טיפולי השתלת שיער הם גבוהים יותר מאשר בעבר. גם גברים וגם נשים נהנים מטיפולי השתלת שיער מוצלחים המעניקים להם פתרון קבוע לשנים ארוכות.