מתרופות פלא ועד השתלות שיער

עוד בתקופות קדומות של ההיסטוריה האנושית תופעת איבוד השיער הטרידה את בני האדם. תופעת ההקרחה מזוהה בעיקר עם הגברים, אך גם נשים סובלות מבעיות של איבוד שיער הפוגעות בביטחונן העצמי. לכל אורך ההיסטוריה חיפשו בני האדם אחר השיטות לחזק את השיער, למנוע את נשירתו ואף להצמיח שערות.

הכלים שעמדו לרשותם של בני הדורות הקודמים היא בעיקר הצמחים השונים, וכך התפתחו תכשירים שונים אשר נועדו להצמיח שיער. לדורות הקודמים לא הייתה ההבנה הרפואית והכלים הטכנולוגיים שעומדים לרשותנו היום. הם חיפשו את הפתרון בכל מיני תכשירים למריחה על עור הקרקפת או אפילו טיפולים באמצעות אכילה ושתייה. איננו רוצים לזלזל בטכנולוגיות של העולם העתיק, הן אפילו מסקרנות מאוד. רבים מהתכשירים שפותחו מבוססים על צמחים שיש בהן תכונות אשר יכולות לתרום לבריאות השיער והקרקפת. זה מסקרן מאוד כיצד יכלו לדעת זאת ללא הטכנולוגיות שעומדות לרשותנו היום. אך במבחן המעשה, שום תכשיר לא הצליח לעצור את ההקרחה ובטח שלא להצמיח בחזרה את השיער. 

עם השנים הלכה והתפתחה ההבנה שלנו לגבי גוף האדם, התהליכים שמתרחשים בו והסיבות לאיבוד השיער. הצמחים וכל השיטות המסורתיות הפכו לתכשירים מסחריים. יש אשר יגידו כי התכשירים המודרניים אינם שונים מתורפות הפלא של העולם העתיק. הצלחתם הגדולה היא בעיקר בשיפור מצבם הכלכלי של מי שמציע אותם, אך לא הצליחו להצמיח שיערות. מצער יותר שבמקביל לכל אותם השינויים שעברנו, התופעה רק הלכה והתרחבה. העולם שלנו התמלא בסטרס, בעיות הורמונליות, מזהמים, תזונה לא בריאה וכל מיני דברים שאינם תורמים לתפקוד הגוף ובאים לידי ביטוי גם בשיער. 

השתלת השיער הראשונה 

רוצים לדעת מתי התרחשה השתלת השיער המוצלחת הראשונה? היה זה בשנת 1897, כלומר לפני למעלה ממאה ועשרים שנה! כמובן שלא הייתה זו השתלת שיער בטכנולוגיות בהן משתמשים היום, וכמובן שאף אחד בימינו לא יהיה מרוצה מהשתלת שיער שכזו, אך בזכות אותם חלוצים והפיתוחים הטכנולוגיים שהגיעו עם הזמן למדנו כיצד לבצע השתלת שיער. 

זוהי הייתה הפעם הראשונה שבה רקמות אשר נלקחו מאזור אחד הושתלו באזור אחר. הסיבה לכך לא הייתה ההקרחה הטבעית שרבים מתמודדים איתה, אלא ההקרחה כתוצאה מזיהום פטרייתי. אנקדוטה מעניינית, טיפול זה בוצע על ידי דוקטור מנחם חודרה, יהודי ממוצא תורכי, אשר נחשב לפורץ דרך בתחום הדרמטולוגיה. אך השתלה זו עדיין לא סללה את הדרך לביצוע טיפולי השתלת שיער  בצורה מסחרית, אך לפחות הוכיחה את ההיתכנות הרפואית של השתלת שיער.

כמה עשורים אחר כך, מתחת לפני הראדר חלה התקדמות ביפן במהלך שנות השלושים של המאה העשרים. הרופאים היפנים השתילו זקיקי שיער על מנת לשקם רקמות פגועות בגבות ובריסים, אך לא בתור טיפול לבעיית הקרחה. ההישגים של הרופאים היפניים היו מרשימים לאותה התקופה, אך בשל המצב הפוליטי בעולם ובעיקר מלחמת העולם השנייה הם לא זכו לתשומת הלב הראויה. 

בשנות החמישים התעורר מחדש העניין בהשתלות שיער. העולם החל להשתקם מנזקי מלחמת העולם השנייה והתפנה להקדיש את תשומת לבו לנושאים אחרים. היה זה דרמטולוג בשם נורמן אורנטרייך אשר החל לערוך ניסויים בניו יורק. הניסויים שערך התמקדו באופן ישיר בתופעת ההקרחה הגברית. הקהילה המדעית הייתה ספקנית בטעם לקיים ניסויים שכאלו. האפשרות לבצע הליך רפואי שכזה כבר הוכחה קודם, אך הנחת העבודה היא שגורלו של השיער המושתל יהיה כגורלן של יתר השערות באזור המושתל. כלומר האמונה שאותה הדינמיקה שהביאה לאיבוד השערות באזור תביא גם לאיבוד השיער המושתל. אך הניסוי הוכיח ההפך. זוהי הייתה פריצת הדרך המשמעותית – אורנטרייך הוכיח כי השיער המושתל מקיים את אותן התכונות שהיו לו ”בביתו הקודם“, כלומר באזור שממנו הוא נלקח. 

עבודתו של נורמן אורנטרייך סללה את הדרך להשתלות השיער המודרניות. אמנם נדרשו עוד חידושים טכנולוגיים רבים עד שהגענו לרמת האיכות ואחוזי ההצלחה הגבוהים שיש לנו היום בהשתלות שיער, אך אלו היו היסודות אשר משמשים אותנו עד היום – ההבנה שהשיער המושתל משמר את התכונות של האזור התורם משמשת אותנו בעת בחירת האזור התורם. אנו בוחרים בדרך כלל שערות מהעורף, שם אנו רואים צמיחה של שערות גם במצבי הקרחה מתקדמים. 

בעקבות ההתקדמות שהושגה במהלך שנות השישים והשבעים החלו לבצע טיפולי השתלת שיער. אלו היו טיפולים בהם הושתלו מקבצי זקיקי שערות בודים. טיפולים אלו מאופיינים באחוז הצלחה נמוכים ובמראה ”ראש בובה“. הכוונה היא למרחקים הגדולים בין שערה לשערה המזכירים מראה של בובת פלסטיק עם שערות סינתטיות. בשנות השמונים הטכניקה התחלפה בטכניקה אשר השתילה רצועות של זקיקי שערות. רופאים אשר החלו לעסוק בתחום חיפשו אחר השיטות לפתח ולשכלל את השיטה וכך. התקדמות משמעותית הושגה על ידי קרלוס אובל בברזיל.  דוקטור אובל מצא את השיטה להשתיל זקיקי שערות רבים בטיפול אחד. במקביל ויליאם רסמן בארצות הברית, החל להשתמש במיקרוסקופ והצליח לפרק רצועת רקמות שהוסרה ליחידות זקיקי שערות רבות. בזכות רופאים אלו הטיפולים הלכו והשתפרו – טיפולי השתלת השיער הפכו ליעילים יותר, התוצאות טובות יותר והצלקות קטנות יותר. כמו כן השיפורים הטכנולוגיים אפשרו גם להפחית את העלויות של טיפולי השתלת השיער, ולהפוך אותם ליותר נגישים עבור הציבור. 

ההתפתחויות הטכנולוגיות גם אפשרו לרופאים להתחיל להעניק תשומת לב לאיכות הטיפול ולא רק לשיעורי ההצלחה מבחינת קליטת השתלים. הרופאים אשר החלו להשתמש במיקרוסקופים יכלו לקחת בחשבון את הזוויות וכיווני הצמיחה של השתלים על מנת לכסות בצורה טובה יותר את הקרקפת. 

השתלות שיער בימינו 

השתלות שיער בימינו מבטאות למעלה ממאה שנים של מחקר. הודות לרופאים וגם מתנדבים רבים במקומות שונים בעולם למדנו הרבה על הקרקפת ופיתחנו שיטות יעילות לצורך השתלת שיער. כיום טכנולוגיות השתלת שיער משמשות על מנת להתמודד עם תופעות של התקרחות בקרב גברים ונשים, אך גם מענה לביות אחרות כמו השתלת שיער בעקבות פציעה, השתלת גבות ואפילו השתלת זקן. 

השתלת שיער בשיטת FUT  – שיטה זו היא אחת השיטות הוותיקות של התקופה המודרנית. בשיטה זו הרופא מוציא רצועות עור מהקרקפת בצורה עדינה ומדויקת על מנת להבטיח מינימום צילוק. הרקמות שהוצעו מעובדות תחת מיקרוסקופ ומופרדות ליחידות פולקולריות המושתלות באזור הרצוי. שיטה זו מאפשרת לנו להשתיל כמה אלפי יחידות בטיפול אחד ובאמצעות נקבים קטנים מאוד בעור הקרקפת. 

השתלת שיער בשיטת FUE – טכניקה מתקדמת יותר אשר נבדלת משיטת ה FUT באופן הוצאת היחידות הפולקולריות, מדובר בהוצאה נקודתית ולא הוצעה של רצועות. שיטה זו מאפשרת להפחית את הצילוק ומתאימה מאוד למי שרוצה מראה שיער קצר. 

השתלת זקן וגבות 

הטכנולוגיות המתקדמות והיעילות הגבוהה של טיפולי השתלת השער סללו את הדרך גם לטיפולים חדשים של השתלת זקן בקרב גברים, והשתלת גבות שהפכה לפופולריות בקרב נשים. 

בעשור האחרונות הזקנים חזרו לאופנה וגברים רבים מטפחים זקן. הרופאים אינם קובעים את הטרנדים האופנתיים, אך ישנם גברים בעלי פנים חלקות החולמים על זקן. באמצעות טיפולי השתלת שיער הרופאים יכולים לסייע לגברים אלו לקבל את המראה הגברי שעליו הם חולמים. באופן דומה ישנן נשים המתעניינות בטיפולי השתלת גבה. הגבות הן חלק חשוב באסתטיקה של הפנים ולכן נשים, וגם גברים, מעניקים תשומת לב רבה למראה הגבות. לכל אחד ואחת ישנם תנאים טבעיים שונים – יש את אלו אשר רוצים להפחית את כמות השיער בגבות, ויש את אלו הרוצים/רוצות להוסיף להן נפח. איפור ואפילו שימוש בקעקועים הם אחד האמצעים. אך כולנו יודעים שאמצעים אלו אינם מעניקים מראה טבעי ואפילו זכו לכינוי ”המראה המופתע“. טכנולוגיות השתלת השיער יכולות להעניק פתרון איכותי לעיצוב הגבות.

תעשיית השתלות השיער

השיפורים הטכנולוגיים, התקדמות הרפואה והטרנדים האופנתיים יצרו שוק חדש של השתלות שיער.  מצד אחד יש לנו גברים ונשים המתעניינים בטיפולים שונים של השתלת שיער, ומצד שני יש לנו קליניקות המציעות את אותם השירותים. למרות שמדובר בפרקטיקה בעלת מאפיינים רפואיים, הביקושים הגדולים יצרו תעשייה שלמה ויש בה תופעות מדאיגות. רבים מזהים את המצוקות הפסיכולוגיות של גברים ונשים המאבדים את השיער ומזמינים אותם לעשות טיפולי השתלת שיער מוזלים בחו“ל. לאנשים רבים יש את הנטייה לעצום את עיניים בכל הנודע לפרטים הקטנים של והסיכונים של הטיפול. תחום השתלות השיער הפך לתעשייה גדולה של חלומות. חשוב מאוד להדגיש כי הטיפולים אינם מתאימים לכל אחד. על מנת לקבוע האם הטיפול מתאים לכם יש לבצע אבחון רפואי של הקרקפת. רופא אחראי יתנהל בשקיפות מול המטופל – במידה והמטופל אינו מתאים הרופא יסביר זאת למטופל. המטופל עשוי להתאכזב, אך זה עדיף על מציב שבו שבו ישקיע מזמנו וכספו על טיפולים שדינם להיכשל.