גברים, זאת לא אשמתכם. מה גורם להתקרחות?

קבלו טיפ מהמומחה: בגינזבורג מדיקל כבר יודעים, שהמקור להתקרחות אצל גברים – הוא הורמונלי ב98% מהמקרים. מה זה אומר? ברוב המוחלט של המקרים, תהליך הקרחה אצל גברים אינו כרוך בנשירת שיער. הסיבה להקרחה אצל גברים היא הורמונלית-גנטית. גן ההקרחה מופעל מסיבה לא ידועה, ונותן פקודה להורמון הגברי להיצמד לקולטנים של שורשי השיער. כך מתחיל תהליך שבו השערה הופכת לעדינה ודקה, ומתקצרת עד שנעלמת. הנה דברי הדוקטור אלכס גינזבורג:

ליתר דיוק, מדובר בשילוב של שני גורמים: רקע גנטי, ורקע הורמונלי. כשההורמון העיקרי שמשחק תפקיד מרכזי בתופעה ההקרחה הוא דיהידרוסטסטורון. מקורו בטסטסטורון שעובד עיבור באמצעות האנזים 5 אלפא-רדוקטאס. מחקרים מצאו כי לגברים מקריחים יש רמות גבוהות של האנזים הזה בקרקפת וכתוצאה מכך ריכוז הדיהידרוסטסטורון גורם להדלדלות של זקיקי השיער.

כמו כן, גורמים נוספים לנשירת שיער גברים הם טראומה לגוף כתוצאה ממחלה קשה, תאונה, ניתוח מורכב וכדומה. בנוסף, הנשירה עלולה להתחיל בעקבות תזונה לקויה, דיאטה קיצונית, מחלות, טיפול תרופתי, מצוקה נפשית כמו מתח וחרדה.


אפשר לזהות התקרחות גברית תורשתית על פי תבנית ההתקרחות הזהה אצל רוב הגברים, הנוצרת לפי האזורים שעליהם משפיע ההורמון, לרוב בחזית ובמרכז הקרקפת.

דיהידרוטסטוסטרון – Dihydrotestosterone (DHT) הוא הורמון המופק מטסטוסטרון באמצעות פעולת האנזים 5α-רדוקטאז. זהו אנדרוגן חזק יותר מטסטוסטרון והוא אחראי להתפתחות מאפיינים מיניים משניים גבריים כגון צמיחת שיער בפנים, העמקת הקול והגדלה של בלוטת הערמונית.

בנוסף לתפקידו בהתפתחות המינית הגברית, DHT ממלא גם תפקיד בפיתוח ותחזוקה של מערכת הרבייה הגברית, כולל האשכים, האפידידימיס, שלפוחית ​​הזרע ובלוטת הערמונית. הוא מעורב גם בפיתוח ותחזוקה של מסת שריר וצפיפות עצם אצל גברים.

אצל נשים, DHT קיים בכמויות קטנות בהרבה ונחשב לשחק תפקיד בהתפתחות נשירת שיער נשית (אנדרוגנטית) ו-hirsutism (צמיחת שיער מוגזמת). DHT מעורב גם בהתפתחות אקנה, במיוחד אצל גברים מתבגרים.


רמות ייצור DHT במשך חויו של הגבר
ייצור דיהידרוטסטוסטרון (DHT) אצל גברים מתרחש בעיקר בבלוטת הערמונית, באשכים ובזקיקי השיער. DHT מופק מטסטוסטרון באמצעות פעולת האנזים 5α-reductase, הממיר טסטוסטרון ל-DHT.

אצל גברים, ייצור הטסטוסטרון ולכן DHT מתחיל עוד מהתפתחות העובר ומתגבר לקראת גיל ההתבגרות ובמהלכו כאשר האשכים מתחילים לייצר כמויות גדולות יותר של טסטוסטרון. רמות הטסטוסטרון ממשיכות לעלות עד בסביבות גיל 30, ואז יורדות בהדרגה עם הגיל. ולכן מרבית הגברים יחוו את מרבית נשירת השיער הגנטית מגיל ההתבגרות עד גיל 30. לאחר מכן תהיה ירידה עד עצירה מוחלטת של נשירת השיער.

ייצור DHT קשור גם לגורמים גנטיים. יש גברים בעלי נטייה גנטית לייצר רמות גבוהות יותר של DHT, מה שמגביר התקרחות והיפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH).

לסיכום, כמות ה-DHT המיוצרת בגופו של גבר תלויה במשחק גומלין מורכב של גורמים גנטיים, הורמונליים וסביבתיים. בעוד ש-DHT ממלא תפקידים חשובים בהתפתחות המינית הגברית ובתהליכים פיזיולוגיים אחרים, רמות מוגזמות של DHT יכולות לתרום להתפתחות של מצבים בריאותיים מסוימים, ועשויות להיות ממוקדות בטיפולים רפואיים בעת הצורך.

לאחר שקראתם את כל זה, ואתם שואלים את עצמכם ״מה עליי לעשות״? ובכן, או שמאמצים את המראה הקירח באהבה ובקבלה, או שמחליטים לעשות מעשה. לד״ר גינזבורג יש פיתרון אסתטי במקרה טבעי. יש לכם שאלות נוספות? דברו איתנו.