הכירו את השיער

השיער משחק תפקיד חשוב בתרבות שלנו. אנו מקדישים הרבה תשומת לב למראה השיער וטיפוח השיער, והדבר נכון גם עבור גברים וגם עבור נשים. למשל בעבר צביעת השיער נחשבה לפעולה שביצעו נשים, אך היום אנו רואים שגם גברים צובעים את השיער. אבל מה אנחנו באמת יודעים על השיער? נראה שאנו מאוד מוטרדים מהאפשרות של איבוד השיער,אך לא ממש יודעים הרבה על השיער. אז רגע לפני שאתם חושבים על השתלת שיער, אולי כדאי גם להכיר את השיער שלכם.

מהו שיער ?

השיער הוא למעשה חומר הנקרא קרטין, סוג של חלבון סיבי המיוצר בגוף. למרות ההבדלים במראה ובמרקם גם הציפורניים שלכם עשויות קרטין, ואילו היו לכם קרניים, נוצות או מקור אז גם הם ככל הנראה היו עשויים קרטין.

השיער צומח מתוך זקיקי שיערה הנמצאים בשכבת הדרמיס של העור. אלו הם זקיקי השיער שמעניינים אותנו כאשר אנו עושים השתלת שיער. הליך של השתלת שיער, לא משנה באיזו שיטה, תמיד מתבסס על העברת זקיקי שיער ממקום למקום. השיער עצמו לא מעניין אותנו, הוא צפוי לנשור לאחר ההשתלה. אך כאשר זקיקי השערה הועברו ממקומם בהצלחה הם יצמיחו שיער חדש.

מה מרכיב את השיער? הקרטין שבשיער הוא תוצר של מינרלים שונים כמו אבץ, צורן, ברזל וויטמינים שונים. זוהי בעצם הסיבה מדוע בתכשירים קוסמטיים שונים תוכלו למצוא את החומרים הללו. אך כמובן שחשוב להבין שלשיער עצמו אין את האפשרות באמת לספוג את החומרים הללו ולעשות בהם שימוש.

מי צריך שיער ?

מדוע אנו כל כך נבהלים כאשר אנו מאבדים שיער ומחפשים אחר פתרונות של השתלת שיער? התשובה לכך היא יותר תרבותית, אך יש לה שורשים אבולוציוניים. בשביל להבין זאת כדאי להבין מהם תפקידי השיער.

אחד התפקידים של השיער הוא שמירה על חום הגוף. זוהי תוצאה של כליאת אוויר בין העור לבין השיער, דבר היוצר בידוד. תפקיד נוסף הוא לשמש כסוג של פילטר במקומות מסוימים; למשל שיערות האף והאוזן נועדו למנוע חדירה של עצמים זרים ופתוגנים אל האזורים הרגישים. שיער, באזורים מסוימים, הוא סמל להתבגרות מינית והוא אפילו משמר את הפרומונים המופרשים על ידי הגוף, וכך יש לו משמעות בתקשורת הכימית שבין בני האדם. וכאשר מדובר על שיער הראש הוא מספק לנו גם הגנה מקרינת השמש. לכן אם אינכם מרגישים בנוח כאשר אתם מאבדים את השערות, זה בגלל שיש לשיער חשיבות אבולוציונית.

האנטומיה של השיער

 מי שעוסק בהשתלת שיער צריך להכיר היטב האנטומיה של השיער ואת מחזור החיים של השערה, ולא יזיק שגם מי שמעוניין לבצע השתלת שיער ידע קצת יותר בנושא. על מנת לא לשעמם אתכם השתדלתי לפשט את הדברים עד כמה שאפשר.

החלק של השיער המוכר לכם הוא רק החלק החיצוני (אינפונדיבולום). זהו החלק הנמשך מהאפידרמיס העליון ועד צינור בלוטת החלב. החלק השני הוא ה“מצר“ שהוא נמצא בין בלוטת החלב לבין השריר שזוקף את השיער. ולבסוף זקיק השערה המחובר לרקמת חיבור העשירה בכלי דם והיא זו אשר מזינה את זקיק השערה.

מחזור חיי השערה מתחלק ל 3 שלבים:

  1. שלב הגדילה – שלב הגדילה של השערה נמשך כ 3 שנים, הוא הוא שונה באזורים שונים בגוף. זוהי בעצם הסיבה מדוע אורך השיער מוגבל ובאזורם מסוימים של הגוף הוא נשאר קצר. אם נתבונן על שערות הקרקפת, ניתן להעריך כי 80% מתוכן נמצאות בשלב גדילה.
  2. שלב ההתנוונות – זהו שלב שבו זקיק השערה מתנתק מהרקמה המזינה אותו וכך השערה היוצאת ממנו מתחילה להתנוון. זהו תהליך הנמשך שלושה שבועות ובסופו השערה לא גדלה יותר.
  3. שלב המנוחה – לאחר שזקיק השערה התנתק לחלוטין מהרקמה המזינה השערה נכנסת לשלב מנוחה. שלב זה עשוי להימשך כחודשיים. בסוף התהליך השערה נושרת והתהליך מתחיל מחדש.